bubbles-in-marokko2024.reismee.nl

Via Mohammedia en Marrakech

Zaterdag 12 oktober 2024: Vannacht weer hinder gehad van de muggen, kleine steekgrage insekten die zich overal verstoppen tot het nacht is, en de warmte en om 6 uur begon de imam vanuit de moskee weer te oreren dat het dag was. We hebben opgeruimd en zijn naar Mohammedia gereden door een wisselend landschap: vlak, dan glooiend of veel heuvels. Ook diversiteit in begroeiing: druiven, fruit, groenten en veel olijven. We zien grote kuddes schapen en vragen ons af wat die eten op de dorre vlakten. Af en toe een enkele koe. Langs de autoweg Rabat-Casablanca staat een betonnen schutting, toch staan er mensen om de weg over te steken of vervoer te bemachtigen. In de buurt van Temara zien we minstens 100 ooievaars in een dor weiland. Het is hun rustplaats op weg naar zuidelijker oorden voor de winter. Wij zijn geland op een kleine camping in Mohammedia, de camping heeft minder dan 20 plekken en wordt gerund door een vrouw. We hebben geluk en kregen een mooi plekje, na ons kwamen nog 3 campers, die pasten ook nog. Heel de middag helaas regen, voor morgen is droog weer voorspeld. We zijn wel nog even naar het strand gelopen, alsmaar rechtdoor volgens de camping bazin. Niet helemaal waar. We liepen opeens op een Islamitische begraafplaats. Aan het strand was ook weinig te beleven; verlaten stoeltjes tafeltjes en parasols op het strand. Er waaide ook een stevige bries.

Zondag 13 oktober 2024: Vannacht vielen er nog een paar stevige buien, vanmorgen scheen gelukkig weer de zon. Ook hier waren de muggen vannacht actief, dus we hebben nu een spuitbus muggendood gekocht. Hopelijk helpt dat spul. Aan het strand werd verse vis verkocht. Overal aan het strand recreëren gezinnen, soms staan er tafeltjes met stoeltjes op het strand. Dicht bij de camping loopt 1 koe door de wijk, ze eet alles wat groen is. Er liggen overal zwerfhonden te slapen, soms wel 10 bij elkaar. Een dame die op het strand met haar aangelijnde hond ging wandelen werd omringd door minstens 10 zwerfhonden. We zijn gaan lunchen in een leuke strandtent, het was er best druk en ook op het strand veel activiteit. Er werden ponyritten aangeboden, er was een dromedaris en er stond een Redbull tent waaruit veel lawaai kwam. Een paar tentjes verkochten waterspeelgoed. Daarna een douche op de camping, dat vereiste enige creativiteit, maar uiteindelijk een heerlijk warme douche. Een medewerker van de camping had de taak om tentzeilen en tapijten te wassen en schrobben. Hij heeft alles uitgespreid, nat gemaakt, eens diep gezucht en is toen gaan zitten om een sigaret te roken. Vanavond nog even langs de boulevard of wat daar voor door gaat, gefietst. De kermis was open, het was er erg druk, karretjes die slakken verkochten, verlichtte karretjes die op het strand de daar zittende mensen wat wilden verkopen en veel heen en weer lopende mensen en heen en weer rijdende auto’s.

Maandag 14 oktober 2024:het muggendodend spul uit de spuitbus lijkt te werken, afgelopen nacht niet gestoken. We zijn in zonnig weer naar Marrakech gereden, alles wat we na Casablanca en zijn sloppenwijken zagen is landbouwgrond. Soms groeit er weinig, maar de oogst is binnen, de akkers zijn geploegd en na Ben Guerir is duidelijk regen gevallen, er staan her en der plassen. Er worden overal veel olijven geteeld. We zagen ook weer velden met jonge aanplant van cactussen. Even later in de Palmeraie van Marrakech zien we wel 100 ooievaars die daar een rustmoment in hun reis hebben. Het verkeer in Marrakech is als altijd een puinhoop: mensen steken te pas en te onpas over zonder te letten op het verkeer of de verkeerslichten. Er wordt gewoon overal geparkeerd, als het zo uitkomt ook op rotondes. Scootertjes passeren je aan alle kanten en hebben geen boodschap aan een rood verkeerslicht. Het is het simpelst om rustig mee te bollen met het verkeer tot je je doel hebt bereikt, in ons geval de parkeerplaats achter de Koutoubia moskee. Net na de middag vonden we nog net een parkeer plekje achter de Koutoubia moskee. Het was er best druk,ook met campers uit diverse landen. Je betaalt daar bij aankomst voor 24 uur, op het betaalbewijs stond: aankomst 14 oktober, vertrek 14 oktober. Dat hoort zo in het systeem zei de bewaker. We zijn naar het Djemaa el Fna plein gelopen. Het was er vreselijk druk en na een snelle lunch verder in de medina. Het is verschrikkelijk druk overal, heel erg veel groepen met gidsen. Ze verkopen dit jaar niet alleen schildpadjes, maar ook kameleons. Er was een lederwinkeltje met “fixed prices”. Meestal hebben dit soort winkeltjes hun koopwaar veel te duur geprijsd, maar dit zaakje vroeg eerlijke prijzen, we hebben een leren rugzak gekocht en een lederen broekriem, mijn andere rugtas is aan vervanging toe. We zijn nog gaan kijken of er ooievaars waren bij “de place de Ferblantiers”, er was wel een onbewoond nest, maar geen ooievaar. Toen we voorbij een Hammam kwamen ben ik binnen gaan kijken, ik kreeg een rondleiding en er werd mij trots verteld dat Floortje Dessing en Daphne Bunskoek van deze Hammam gebruik hadden gemaakt. Het zag er in de Hammam heel netjes en aantrekkelijk uit, alleen de bad en scrubruimte leek meer op een sauna, mij te vochtig warm. We hebben nog 5 heerlijke home-made macaronnetjes gekocht van een mannetje in de souk. De prijs voor deze heerlijke koekjes is al jaren gelijk, maar dit jaar is het formaat van de macaronnetjes wel kleiner. Daarna zijn we even gaan uitrusten in de camper, Bubbles was blij ons te zien en wilde ook wel even wandelen. Daarna vond Bubbles het etenstijd. Vanavond zijn we gaan eten in " l'Anciene café”, die hebben best lekker eten en op hun dakterras uitzicht over de Djemaa el Fna. Ook daar was het druk. We kwamen er 2 Amerikaanse studenten tegen die 4 dagen in Marrakech waren. Ze studeerden op dit moment in Londen via een uitwisselingsprogramma. Ondanks de slechte weersvooruitzichten voor vandaag is er geen druppel regen gevallen.