bubbles-in-marokko2024.reismee.nl

Via Merida naar het zuiden

Donderdag 3 oktober 2024:Vanmorgen zijn we naar Mérida gereden via een dor landschap. Ik moest nog leren rijden met deze camper, dat is nu gebeurd: Spaanse wegen zijn door het weinige verkeer zeer geschikt om te wennen aan een nieuw vervoermiddel. Hier en daar vee in weilanden zonder gras. Mérida heeft veel restanten uit de Romeinse tijd, zowel opgravingen als restanten van gebouwen. Er zijn sowiezo veel oude gebouwen en smalle straatjes. Er is een parkeerplaats voor campers bij het centrum, je mag er overnachten, dus dat gaan we doen. De tourist info ligt naast de parkeerplaats, handig, daar gelijk eenplattegrondje gehaald. Weinig buitenlandse toeristen in de stad, wel veel Spanjaarden. Veel terrassen en restaurantjes. De straatjes zijn mooi onderhouden en bestraat. Er zijn ook meerdere mooie pleinen. We hebben meerdere aanbevolen historische plekjes bezocht, zoals het Alcazaba, een voormalige moslimfort uit 835, deels gebouwd op resten van Romeinse bouwwerken. Wat nu rest is een cisterne (waterkelder) en de buitenmuren. Er zijn contouren opgegraven van andere delen binnen de muren. Er is een gedeelte van een tempel zichtbaar en de boog van Diana. Er zijn ook ruïnes van een amfitheater, maar er is zoveel moois te zien dat we niet alles hebben kunnen bezoeken. Wel is er een Parador(staatshotel in historisch pand), die ontvingen nooit bezoekers voor bezichtigingen, maar de jongen bij de receptie wilde me wel een beknopte rondleiding geven door een heel mooi pand. Tegen vijven waren we doodmoe en deden benen en voeten zeer. We zijn gaan uitrusten in de camper bij Bubbles, die was blij ons te zien. De camperplaats was inmiddels goed gevuld. We zijn vanavond in de stad gaan eten, dat kan pas vanaf 20.00 uur, Wij waren dus om 20.00 uur bij het uitverkoren restaurant. Wij kregen nog een tafeltje, maar het was er heel druk, even later moesten mensen wachten op een vrij tafeltje.

Vrijdag 4 oktober 2024:We hebben prima geslapen, ondanks dat de parkeerplaats midden in de stad ligt en er in de nacht veel bussen geparkeerd staan. Naast de parkeerplaats is een bouwterrein en daar begon het lawaai vanmorgen pas om half negen. Na het ontbijt zijn we vertrokken richting Sevilla. Er moet bij een automaat worden afgerekend voor de overnachting of parkeertijd. Dat werkt via kentekenherkenning. Tot zover geen probleem, maar toen bleek de kaartleesfunctie defect en moet er contant geld in het apparaat. Er was een lieve parkeerwachter die dat uitlegde(alles in het Spaans, niemand spreekt hier een andere taal). Hij wisselde mijn 50 eurobriefje zodat ik kon betalen, een briefje van 50 wilde de automaat niet. Er stond een Belg die dacht dat hij het beter kon en begon toch aan de creditcardprocedure, helaas, het lukte hem ook niet en ook de Belg werd gered door de parkeerwachter. We zijn vertrokken in mist en miezerregen, Na een tijdje klaarde het op en verscheen de zon. We zagen grote olijfbomenvelden, later ook veel velden met druiven. Sommige druivenstruiken hebben inmiddels rood gekleurde bladeren, heel mooi om te zien. Ook hier begint de herfst bladeren te kleuren. We zijn gestopt op een enorm grote parkeerplaats met 2 tankstations en 2 restaurants en een winkeltje; alles in het teken van het Iberico varken, het winkeltje verkocht alleen producten van dat zwarte varken. Er stonden 2 bussen met toeristen.

We arriveerden net na de middag bij de camping in Dos Hermanas, er stond file voor de ingang. We kregen wel een plek, maar het is heel erg druk en tegen vieren werd het vouwen en passen, alleen de kleine plekken waren nog beschikbaar. Zo druk hebben we het hier nog nooit gezien.

Zaterdag 5 oktober 2024:Het was erg warm vannacht en op straat was veel lawaai, weinig geslapen daardoor. Vanmorgen naar Palmones gereden, winkelgebied dichtbij Algeciras. Onderweg weer veel droge weilanden en eens tuwmeer met nauwelijks water. Net NA Sevilla staan veel velden met struiken en daaraan witte bolletjes, de bolletjes worden machinaal geoogst, geen idee wat het is. In Palmones hebben we ferrytickets voor Marokko gekocht, de oude Carlos himself wenkt potentiele klanten naar binnen. We hebben deze keer ook Marokkaanse internetkaartjes bij Carlos gekocht, hopelijk werken ze. Daarna nog wat boodschappen gedaan en gaan eten In de Assador City Wok, een echte vreetschuur, maar met lekker eten. We hebben er nog een praatje gemaakt met een Amerikaan van Marokkanse origine, hij had net een huis gekocht enkele kilometers verderop. Nu overnachten we met meerdere campers op de parkeerplaats bij de Mercadona en morgenochtend naar de haven voor de overtocht naar Marokko. Op deze parkeerplaats overnachten ook heel veel Roemeense transportbusjes, zij moeten blijkbaar hier het weekend zien door te komen.

Godelive

Martine was wel even spannend zeker om met de nieuwe camper te rijden!? Regelmatig rijden en dan kom je er mee thuis. 😊 👍 Goed gedaan. 😃