bubbles-in-marokko2024.reismee.nl

Plasencia

Maandag 30 september 2024: Gisteravond viel een steuntje/vleugeltje van een neus steun van mijn bril, stukje af door foute bevestiging door een mevrouw in de brillenwinkel. Had ik bij plaatsing vleugeltje al over geklaagd, maar ik  werd niet serieus genomen. Gelukkig heb ik een reserve bril meegenomen. We zijn naar Plasencia gereden, een oud stadje 120 km ten zuiden van Salamanca. Onderweg dachten we varkens in een wei te zien: die bleken nep, het waren stalen platen in de vorm van een varken. We kwamen ook door " gedroogde hammendorp" Guyuelo. Veel bedrijven in dat dorp die gedroogde hammen produceren. We zagen best veel ooievaarsnesten die nu verlaten zijn; de ooievaars zijn al vertrokken naar het zuiden voor de winter. We passeerden het stuwmeer “Ëmbalse de Banos”,  we hebben de indruk dat er nu meer water in dit stuwmeer staat dan in het voorjaar. We arriveerden al voor het middaguur op camping La Chopera. Vriendelijke receptiemedewerkster en een woordje engels. Zoek maar een plekje. Op de camping veel Nederlanders en Engelsen, een enkele andere nationaliteit. We vonden een plekje, veel zon weinig schaduw. Er waren genoeg beschaduwde plekken  beschikbaar, maar dan was er nooit zon. Na de lunch  per fiets over een pad langs de rivier naar het centrum gegaan. Alles in de stad is gesloten van 14 uur tot 17.30, gelukkig was er wel een terrasje open voor een drankje. Bij dat drankje kregen we  een hapje ; tapas. Veel oude gebouwen in het centrum en een groot centraal plein, de Plaza Mayor. Vanavond gedineerd in het camping restaurant, eenvoudig eten en niet duur, wel was de sla erg zout. Een glas wijn was inclusief in het menu. Gezellig praatje met een ander Nederlands stel dat aan de tafel naast ons zat.

Dinsdag 1 oktober 2024:Vanmorgen was het lang bewolkt en wat frisjes, maar rond 11 uur kwam de zon en schoot de temperatuur omhoog. Per fiets naar het centrum om een bezoek aan de kathedraal en de Parador te brengen. Een Parador is een luxe staatshotel, meestal gevestigd in een oud, authentiek monumentaal pand. Het was druk in de smalle straatjes en aangekomen op de Plaza Mayor bleek er een grote  groenten en eetwaren markt gaande.

We zijn naar de kathedraal gegaan, een hele mooie kathedraal, bestaande uit meerdere delen, een oude kathedraal, een kloosterdeel en een “nieuwe” kathedraal; een soort alles in een gebouw.

“”Nieuwe kathedraal van Plasencia of Catedral de Asunción de Nuestra Señora is een rooms-katholieke kathedraal in de stad Plasencia , regio Extremadura , Spanje. Het is opgedragen aan de hemelvaart van de Maagd Maria.

De kathedraal bestaat uit twee gebouwen: de oude (Catedral Vieja), gewijd aan de maagd Maria, en de nieuwe (Catedral Nueva). De bouw begon in de 13e eeuw in een overwegend Romaanse stijl . De nieuwe kerk uit de 15e eeuw werd gebouwd in gotische bouwstijl met hoge plafonds. De koren zijn delicaat gebeeldhouwd. De oude kerk herbergt nu het kathedraalmuseum.””

In de nieuwe kathedraal is een soort crypte die elk jaar 6 augustus geopend wordt, er wordt dan een projectie getoond van een op bed liggende Maria. Op 15 augustus (Maria te hemelopneming) wordt de crypte weer gesloten.

Daarna zijn we de Parador gaan bezoeken, een klein deel kan worden bezichtigd. Naast de Parador ligt “Palacio de Mirabel”  Een prachtig paleisachtig gebouw, particulier bezit, maar kan wel worden bezocht. Best mooi om te bekijken. Vanuit de toren heb je een mooi uitzicht over de stad en omgeving.

Er zijn veel bedelaars in Spanje, ook hier. We kwamen een volledig uitgemergelde bedelende man tegen, we hebben hem tegen onze gewoonte in een euro gegeven, de man bleef ons bedanken. Intens triest..

We hebben geluncht in de buurt van de kathedraal, je bestelt een drankje en er hoort al een hapje bij, vervolgens hebben we een broodje ham besteld en onze lunch was compleet.

We hebben daarna nog lekker lang buiten gezeten; het was vandaag ong. 29 graden.

Woensdag 2 oktober 2024: Vanmorgen scheen de zon weer vroeg. De meeste mensen verlieten vandaag de camping op reis naar???? Veel zijn op weg naar het thuisland.

Gisteren hadden we veel hinder van grondwespen, maar nu de zon zich niet laat zien zijn de grondwespen er ook niet.

We zijn weer naar het centrum gefietst, het Aquaduct bezocht. Dat was niet zo indrukwekkend. Er stond wel een monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers van covid-19 in 2020.  Geluncht in de stad, boodschappen gedaan en toen naar het nabijgelegen stuwmeer gefietst. Er staat wel water in het stuwmeer, maar er kan nog heel wat bij.  Onderweg zagen we meerdere blauwe eksters, een mooie vogel die best veel lawaai maakt. Er wonen hier ook veel mussen en kwikstaartjes.

Tegen de avond was de camping weer aardig opgevuld. Het dreigde steeds te gaan regenen, maar uiteindelijk is er geen druppel gevallen.