bubbles-in-marokko2024.reismee.nl

via Logrono en Salamanca

Vrijdag 27 september 2024:Vannacht viel er af en toe een bui, maar rond 08.30 begon een hevige bui die maar niet ophield. Gelukkig heeft Bubbles een goede blaas want die kon door de hevige regen niet naar buiten. Na ons ontbijt zijn we gaan tanken in Irun en op weg gegaan naar Logrono. Na Irun heeft het nog een tijd geregend, na het passeren van een paar tunnels, in de buurt van Sunbilla werd het droog en kwam de zon. Bubbles kon eindelijk uitgelaten worden. Er volgde nog een omleiding door de Pyreneeën omdat er aan de doorgaande weg en tunnels werd gewerkt, een weg via Puerto Belate, met veel haarspeld bochten en veel stijging en daarna dalen. Mooie route, maar door de regen toch wat lastig. Via Pamplona naar Camping la Playa in Logrono. De weg van Pamplona loopt grootdeels parallel aan de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella. Heel veel pelgrims passeerden we onderweg. Aankomst op de camping net na het middaguur, de dame bij de receptie was de vriendelijkheid zelve, maar sprak alleen Spaans. Gelukkig was er een passende plek voor ons, de camping heeft vooral kleine plekken, grote zijn schaars, het merendeel van de camping bestaat uit bungalows. Het sanitair is oud, maar werkt naar behoren en is superschoon en verwarmd. Minpuntje is het feit dat je geen kleding kunt meenemen in de douche omdat die te klein is, dus aan en uitkleden in de gezamenlijke ruimte. De prijs per nacht is ook buiten proportie, maar ach, we kozen zelf voor een overnachting hier. Eenmaal geïnstalleerd begon het te regenen. Jammer, want zo hebben we helaas weinig van de stad gezien. Pas na half vier werd het droog. Vanuit de camping bereik je lopend door een park al snel het oude centrum. Logrono ligt op de route naar Santiago de Compostella en heeft een fraaie kathedraal die een bezoek waard is, die ging om 17.00 open voor bezoekers. Er zijn leuke pleinen en heel veel terrasjes, maar door de regen was er niks te beleven in de stad. De restaurants hier gaan pas om 20.00 of later open voor het diner, te laat voor ons. Tegen de avond waren bijna alle kampeerplaatsen bezet op de camping, ze hebben meerdere tentplaatsen en ook die waren vol.

Zaterdag 28 september 2024: Vannacht is er geen bui meer gevallen en ook de groepen spanjaarden in de bungalows hebben het niet laat gemaakt, we hebben goed geslapen. Door de vele bomen bleef het wel lang donker. Toen we vertrokken in Logrono was het 11 graden, wel zonnig. Een paar honderd meter van de camping af is een enorme beschaduwde parkeerplaats, daar stonden tientallen campers, geen voorzieningen, maar “langparkeren” wordt gedoogd. We zijn via Burgos naar Salamanca gereden, op weg naar Burgos passeerden we weer meerdere pelgrims, zowel lopend als op de fiets. Tussen Logrona en Burgos staan heel veel druiven, een groot wijngebied. Na Burgos worden er weinig druiven geteeld, alle graan is geoogst, de zonnebloemen zijn uitgebloeid, er zijn wel hier en daar maisvelden. Hoe meer zuidelijk van Burgos hoe eentoniger en droger het landschap. Heel de weg zonnig met nu en dan een wolk. De camping in Salamanca is niet zo druk bezet deze keer, wel is het er heel erg droog, er is geen enkel groen grassprietje meer te vinden. Er waait een koude wind, maar uit de wind is het prima; de zon schijnt en het was 19 graden. We hebben heerlijk buiten gezeten. Tegen de avond koelde het wel snel af. We gaan met buiten 7 graden de nacht in.

Zondag 29 september 2024:Vannacht is het afgekoeld naar 3 graden, vanmorgen toch maar even de kachel aan voor het opstaan. Na een rustige start van de dag zijn we naar het centrum van Salamanca gefietst. Voor we de Plaza Mayor hadden bereikt waren we al minstens vijf groepen toeristen met gidsen tegen gekomen. Ze hielden allemaal stil bij dezelfde niet culturele of historiche plekken. Een van die plekjes is een delicatessenwinkeltje met regionale zoetigheden; de andere plek is een winkel met producten van het Iberico varken. Die gegidste groepen hebben vaak een teken waaraan ze elkaar en de gids kunnen herkennen; zo was er een groep ouderen met allemaal een groen sjaaltje. Op zondag zijn de meeste gewone winkels, alle supermarkten en zelfs sommige restaurants gesloten. Het was zonnig en warm, heel druk overal. Ook wat straatmuzikanten zorgden voor sfeer. Na de lunch op een terras ( koffie 1,5 euro; wijn 2,20 euro, broodje 1 euro) zijn we op weg gegaan naar de camping. We passeerden een kerk waar op dat moment de eucharistieviering klaar was. Veel gelovigen verlieten de kerk, merendeels ouderen, maar ook gezinnen met kinderen. Deze kerk was nooit eerder open als wij in de buurt waren, dus toch even binnen kijken. Een mooie kerk met bijzondere details. Alle gebouwen hier hebben mooie details, maar niet alle zijn hetzelfde. Toen ik de kerk uitliep zag ik een bordje op de openstaande deur: “No tourists”, ach…… We hebben nog tot na zessen buiten kunnen zitten in de zon bij een lekkere temperatuur.

Wim

Weer een mooi verslag.